گزارش كوتاه


 

نويسنده: زهره رجب نيا




 
نخستين پارك فن آموز شهر تهران، با هدف افزايش سطح آگاهي عموم نسبت به علوم و فناوري هاي ناشي از آن، مؤثر بودن روشهاي غير مستقيم آموزش و تشويق بازديدكنندگان به تجربه ي مستقيم آموزش، در شرق تهران افتتاح شد.
اين پارك كه در نوع خود بي نظير است، به همت جمعي از فارغ التحصيلان سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان ايجاد شد.

در اينجا به گفت و گو با آقاي تفرشي،‌ يكي از دست اندركاران اين مجموعه مي نشينيم و هدف از تأسيس اين پارك را جويا مي شويم:
 

-پارك فن آموز مانند ساير پارك هاي علمي و تفريحي سعي دارند تا مفاهيم علمي را بطور عيني و كاربردي در محيط خانواده ها وارد كنند و از نگراني و واهمه يي كه براي بسياري از مردم نسبت به علوم و فناوري هاي مدرن وجود دارد بكاهند و كنجكاوي نهفته در مخاطبان به ويژه نسل جوان را بيدار كنند و همچنين زمينه ي گسترش تفكر علمي را در جامعه مهيا سازند.

چه علومي در اين پارك آموزش داده مي شوند؟
 

-در اين پارك موضوعاتي نظير: علوم ليزر و روباتيك ، مهندسي ژنتيك، فناوري هاي اطلاعات و انرژي هاي نو،‌ سينماي سه بعدي و مشاهده پديده هاي حيرت انگيز علمي به نمايش گذاشته شده است.

آيا اين نوع پارك ها،‌ در ديگر شهرهاي كشور نيز فعال هستند؟
 

- در واقع پارك فن آموز شهر تهران به دليل ويژگي هايش منحصر به فرد است، اما نمونه هاي كوچكتري از اين پارك با ابزارآلات كمتر،‌ در پارك فن آموز سنگرسازان خانه ي علمي آينده سازان شهر تهران، شهرستان فردوس، فيزيك سراي كوه سنگي شهرداري مشهد و مركز مشاهدات علمي غرب تهران وجود دارد. اما هيچ كدام از اين پارك ها مانند پارك فن آموز شرق تهران كه در مجموعه پارك غدير راه اندازي شده است، كامل نيست.

لطفاً در خصوص ويژگي هاي بكار رفته در اين پارك توضيح دهيد.
 

- كيفيت مطلوب تجهيزات نصب شده در پارك فن آموز،‌ شامل كارآمدي و جذابيت در رساندن مفاهيم علمي،‌ ايمني، سهولت استفاده، سادگي و سرعت نصب و تعمير و نگهداري و دوام و زيبايي تجهيزات است. همچنين سعي شده در تجهيزات بكار گرفته شده در پارك فن آموز، به دليل استفاده ي روزانه از آنان، نهايت دوام و استحكام در تجهيزات آن بكار رود.

آيا اين پارك نسبت به مشابه آن در خارج كشور، ويژگي منحصر به فرد ديگري دارد؟
 

- البته. ايراني بودن عبارات و خط فارسي برروي دستگاه ها و تجهيزات پارك و اختصاصي بودن برخي از اختراعاتي كه در اين مركز مشاهده مي شود، از ويژگي هاي منحصر به فرد آن محسوب مي شود.

كمي هم در خصوص تجهيزات بكار گرفته شده در اين پارك توضيح دهيد.
 

- در اين مجموعه از آيينه هاي بزرگ خميده ي معوج كننده تصوير بازديدكنندگان،‌ كيوسك هاي مه و نور،‌ چنگ ليزري،‌ مكالمه از دور با كمك آيينه هاي صوتي معقر،‌ مولد برق انرژي به صورت پدالي،‌ مولد برق(ژنراتور) دستي، مقايسه ي لامپ معمولي با لامپ كم مصرف، روبات پاسخگو، اتاق «بستاب»، فلاش هاي استروبرسكوپ، توپ انداز،‌ روبات هاي فوتباليست، كيوسك هاي چرخ و بستاب،‌ روبات پيانيست، رعد و برق مصنوعي،‌ تيراندازي ليزري و ... اشاره كرد.

در صحبت هايتان ويژگي مهم پارك را، علم آموزي در كنار تفريح و سرگرمي ذكر كرديد، در اين باره بيشتر توضيح دهيد.
 

- ديگر ويژگي مهم پارك فن آموز نسبت به ساير مكان هاي تفريحي، علاوه بر ماهيت علمي بيشتر بازي ها، طراحي و ساخت اكثريت قريب به اتفاق دستگاه ها توسط مهندسان ايراني و استفاده از فونت ها،‌ اعداد و رسم الخط فارسي در همه ي نمايشگرهاست كه باعث ايجاد فضايي بومي و در عين حال مدرن و تكنولوژيك شده است و اين به نوبه ي خود،‌ سبب تقويت روحيه ي خودباوري و اعتماد به نفس به شكل ضمني و تلويحي و به دور از ادعا مي شود.

آيا وسايل بكار رفته در اين مجموعه مي تواند براي همه سنين جذاب واقع شود؟
 

- معرفي پديده هاي علمي به شكل شگفت انگيز و در حد امكان توأم با بازي و تفريح، سبب مي شود كه محدوده ي سني بازديدكنندگان بسيار گسترده باشد ، چرا كه زيبايي صاعقه ي مصنوعي يا نورپردازي ليزري، هم براي كودكان كم سن و هم افراد مسن جذاب است.
البته افراد به دليل نگاه متفاوت،‌ استفاده هاي متفاوتي از مجموعه خواهند داشت.

در پايان چه توصيه يي براي خوانندگان مجله داريد؟
 

- بازديد از پارك فن آموز را به عنوان يك گردش خانوادگي كه علاوه بر تفريح و سرگرمي، تأثير ماندگار بر بينش علمي افراد خانواده مي گذارد، به همه خانواده ها توصيه مي كنيم.
منبع: 7 روز زندگي شماره 84